Thursday, November 15, 2012

KASIH SAYANG PADA KANAK-KANAK

ANAK-ANAK SYURGA
Rasulullah saw mencium Al-Hasan ibn `Ali manakala Al-Aqra` ibn Habis At-Tamim sedang duduk bersama-samanya. Al-Aqra `berkata," Saya mempunyai sepuluh orang anak dan tidak pernah mencium salah seorang daripada mereka. "Nabi Muhammad saw melihat kepadanya dan berkata," Sesiapa yang tidak belas kasihan kepada orang lain tidak akan kasihani oleh Allah SWT. "(Al-Bukhari) 

Nabi sentiasa bersabar dan bertimbang rasa dengan kanak-kanak.
Riwayat Abu Qatadah: "Rasulullah saw datang ke arah kami sambil membawa Umamah (cucu Nabi) di atas bahu beliau. Dia berdoa, dan apabila dia mahu tunduk, dia meletakkannya dibawah, dan apabila beliau berdiri, dia mengangkat anak tersebut. "(Al-Bukhari)

Dalam satu hadith yang lain, 

Riwayat Umm Khalid: Saya pergi kepada Rasulullah saw dengan bapa saya, dan saya memakai baju kuning. Rasulullah saw berkata, "Sanah, Sanah!" (`Abdullah, Anas, berkata bahawa sanah bererti" baik "dalam bahasa Ethiopia). Selepas itu, saya mula bermain-main dengan selendang kenabian (antara kedua bahu Rasulullah saw) dan bapa saya menegur saya keras untuk itu. Rasulullah saw berkata, "biarkanlah dia." Nabi, kemudian berdoa kepada Allah agar memberikan kehidupan yang panjang sebanyak tiga kali. (Al-Bukhari) 

Dalam riwayat yang lain, kita menghayati toleransi Rasulullah terhadap kanak-kanak. 

Diriwayatkan Aisyah: Nabi mengambil kanak-kanak di pangkuan ... dan kemudian kanak-kanak itu membuang air kecil kepadanya, maka dia meminta air dan dituangkan ke atas tempat air kencing. (Al-Bukhari) 

Akhir kata, saya ingin menambah satu lagi kata-kata Nabi yang membuktikan bahawa umat Islam harus sedar bagaimana melayani anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan mereka seadilnya

"Bertakwalah kepada Allah layani anak-anak anda [kecil atau dewasa] dengan adil (dengan keadilan yang sama)." (Al-Bukhari dan Muslim) 

Dari semua hadith di atas kita lihat sikap Nabi Muhammad ke arah kanak-kanak adalah satu contoh untuk seluruh bangsa manusia yang menunjukkan bagaimana untuk melayani dan menghargai mereka pada setiap masa.


No comments:

Post a Comment